Konijn.reismee.nl

Yas Marina circuit kwalificatiedag

Na een ietwat slecht geslapen nacht (een tijdje wakker liggen, dan de oproep tot gebed uit de luidsprekers horen schallen om een uur of vijf, en om zes uur nog een keer) zijn we na een kort ontbijt op de kamer naar het Abu Dhabi circuit vertrokken. Dat ging om half tien open, rond die tijd waren wij er ook, want het was rustig op de weg. Vanaf de parkeerplaats moet je een shuttlebus nemen naar de ingang. Dat duurde best lang, we stapten uit bij de halte van F1 Village.

Daar meteen een programmaboekje gekocht, wat trouwens behoorlijk duurder is als bij een andere race. Maar goed het water bij het waterpunt was dan wel weer gratis. Het is hier behoorlijk warm, dus flesjes mee. Het was een korte wandeling naar de standjes, je komt onder andere langs de ingang voor F1 personeel, daar zagen we later Damon Hill lopen. We hebben verder niet voor die ingang gestalkt, want er was genoeg te beleven aan activiteiten.

Zo heeft Edwin een soort abseil sprong gemaakt vanaf een hoge toren, gelukkig zit je wel aan een touwtje vast. In de stand van Ethidad kon je in een halve F1 auto een simulatierondje maken over het circuit. Best leuk om eens in zo'n nagebouwde auto te zitten. De tijd van Chantal was 1 minuut 58 seconden. Niet zo best maar, je mag ook maar 1 rondje terwijl ook moet uitvinden hoe het werkt. Ze hadden daar ook nog een reactievermogentest waarbij je groene lampjes moest uitduwen daar behaalde Chantal de tot dan toe 23ste plek. Edwin wilde de vliegtuigsimulator doen, waarbij je een groot vliegtuig moet landen, maar dat was erg druk dus hopelijk lukt dat morgen.

Om half 12 gingen de coureurs van McLaren op het podium signeren. Door de lange rij kwamen wij daar niet terecht, maar toen het tijd was om te stoppen, deelde Magnussen zijn handtekeningenkaarten nog aan het hek uit. Veel duw en trekwerk, maar een meneer was zo aardig om een kaart aan te pakken en aan Chantal te geven. Bijzonder aardig van hem.

Omdat Torro Rosso hierna aan de beurt was, gingen we daar in de rij staan. De coureurs kwamen 10 minuten te laat, maar bleven niet langer dus na 10 minuten waren ze ook weer weg. Erg jammer want anders hadden we het podium wel gehaald. Wel een kaart zonder handtekening gekregen die alsnog werden uitgedeeld.

Voordat de 3e vrije training begon hebben we nog even geluncht, hotdog en noodles gekozen van het menu. Daarna door naar de Abu Dhabi Hill, waar we zitten/staan. Erg leuke plek, je staat na de uitgang van de pitstraat, en kunt de bochten erna zien en een heel groot gedeelte van het rechte stuk. Veel foto's gemaakt, en gelukkig staat er een groot scherm zodat je ook nog iets kunt volgen.

Het was wel erg heet, dus we moesten even de schaduw op zoeken. De zon brand zo erg, dat we beiden behoorlijk verbrand, zeg maar geroosterd zijn. Gelukkig is de race morgen 's avonds want anders houd je het niet uit. Na de vrije training terug naar het F1 dorpje gegaan, wel eerst een ijsje gehaald om af te koelen. Er staat een grote stand van Mercedes, met diverse auto's. Op een gegeven moment was het heel druk, want Mika Hakkinen en Jean Alesi waren daar aanwezig. Ze hielden een kort praatje, waarna ze handtekeningen uitdeelden. Van Alesi hebben we allebei een handtekening, maar Hakkinen ging helaas de andere kant op dus dat is niet gelukt.

Daarna was het tijd om te shoppen. We hebben wat dingetjes aangeschaft bij de standjes van de teams. Gelukkig gingen we toen op tijd naar de Abu Dhabi Hill voor de kwalificatie, want er stond een enorme rij bij de veiligheidscontrole. Ze werken wel snel, maar er zijn aparte rijen voor mannen en vrouwen, waardoor er altijd 1 van ons tweeën staat te wachten.

Op het grasveld was het al lekker vol, maar we konden de kwalificatie vanaf een goede plek bekijken en met zicht op het scherm, anders weet je niet wat er precies gebeurt. We denken dat Hamilton meer fans heeft als Rosberg, maar voor beiden wordt gejuicht, kijken hoe dat morgen af loopt.

Wij hielden het daarna voor gezien. Wel nog een simulatiewedstrijd in de gamezone kunnen spelen. Chantal werd 5e en Edwin 10e van de 16 deelnemers. De shuttlebus terug zat propvol, maar iedereen ging er uit bij het concert gedeelte, wij houden niet zo van Pharell Williams, dus zijn we naar het hotel gereden.

Het is vandaag een stuk minder hectisch hier. Vrijdag is een vrije dag dus geen goed moment om aan te komen. Nu is het stiller op straat maar nog steeds voelen we ons niet helemaal op het gemak. Qua eten houden we het bij de grote ketens, deze keer een aftandse McDonalds, dan weet je een beetje wat je krijgt.

Morgen is het racedag, het circuit gaat pas om 12 uur open, dus hopelijk kunnen we uitslapen, tenzij de imam roept natuurlijk.

Chantal en Edwin